Pakro-Yadak-Khodro-

آموزش و پشتیبانی فنی

سیستم ABS  به منظور جلوگیری از قفل نمودن چرخ ها و کاهش قابل توجه مسافت توقف ، به‌طور پیوسته فشار ترمز را در هر چرخ تنظیم می‌کند. کمپانی هیوندای با تجهیز تمامی مدلهای محصولات خود به سیستم ترمز ABS این قابلیت را برای راننده فراهم آورده تا بدون نگرانی نسبت به پایداری خودرو و شرایط جاده، به طور همزمان فرمان دهی و ترمزگیری نماید.

سیستم ABS  به منظور جلوگیری از قفل نمودن چرخ ها و کاهش قابل توجه مسافت توقف ، به‌طور پیوسته فشار ترمز را در هر چرخ تنظیم می‌کند. کمپانی هیوندای با تجهیز تمامی مدلهای محصولات خود به سیستم ترمز ABS این قابلیت را برای راننده فراهم آورده تا بدون نگرانی نسبت به پایداری خودرو و شرایط جاده، به طور همزمان فرمان دهی و ترمزگیری نماید.

اگرخودروی مجهز به سیستم کنترل پایداریESC در آستانه لغزش یا انحراف از مسیر قرار گیرد، سیستم کنترل پایداری بی‌درنگ به‌طور خودکار در یک یا چند چرخ اقدام به ترمزگیری می‌کند یا نیروی ترمز گیری مورد استفاده را کاهش می‌دهد تا خودرو را به مسیر بازگرداند. این اتفاقات به قدری سریع رخ می‌دهند که اغلب راننده متوجه شرایط و سوانحی که امکان وقوع آن‌ها هست، نخواهد شد.

در حالت عادی هنگام شروع حرکت از مسیرهای شیب دار، در فاصله برداشتن پا از روی پدال ترمز و فشردن پدال گاز خودرو به سمت عقب حرکت کرده و ممکن است این عمل منجر به حادثه گردد اما با وجود سیستم کمکی در سربالایی (HAC) سیستم ترمز بعد از رها سازی پدال مربوطه به مدت 2 ثانیه درگیر باقی مانده و از حرکت رو به عقب خودرو جلوگیری می شود.

 

این سیستم از سیستمهای مکمل ABS و ESC می باشد و مطابق با عملکرد آنها در زمان ترمز و یا شتاب گیری خصوصا در مسیر های خیس و لغزنده، از بکسواد نمودن چرخ ها جلوگیری می نماید.

در خودروی سوناتا ال اف هیبرید راننده این امکان را دارد تا با توجه به شرایط مسیر سه حالت مختلف رانندگی عادی ( Normal ) ، اقتصادی ( Economy )  و ورزشی  (Spotr) را در خودرو انتخاب نماید.در حالت (Normal) تمام عملکرد سیستم مولد و انتقال قدرت بصورت عادی انجام می شود. در حالت (Economy) خودرو طوری برنامه ریزی شده تا حداقل مصرف سوخت را داشته باشد ولی ممکن است شتاب خودرو کمی کاهش پیدا کند. در حالت (Sport) سیستمهای مولد و انتقال قدرت با هدف دست یابی به شتاب و عملکرد حرکتی بهتر برنامه ریزی می شوند.

در سوناتا ال اف هیبرید اهرم ترمز دستی جای خود را به یک کلید کاربردی داده تا ضمن استفاده راحت تر از این سیستم ، فضای بیشتری در میان کنسول میانی ایجاد شود. همچین استفاده از این سیستم با توجه به شکل عملکرد آن باعث پیدایش سیستم (Auto Hold) گردیده تا با فعال شدن این سیستم در زمانهایی که سرعت خودرو صفر بوده و پدال گاز فشار داده نمی شود، مکانیزم ترمز دستی بطور خودکار عمل کرده و دیگر راننده به گرفتن و آزاد کردن مداوم ترمز دستی از جمله در مسیرهای با ترافیک سنگین ، نداشته باشد.

رانندگان در هنگام توقف های ناگهانی با روشن کردن فلاشر رانندگان دیگر را از وجود خطر آگاه می کنند تا از بروز تصادف جلوگیری نمایند. سیستم ESS این کار را بطور خودکار در صورت بروز ترمز ناگهانی بدون نیاز به فشردن دکمه فلاشر انجام می دهد و راننده می تواند با توجه بیشتر به مسیر از بروز حادثه جلوگیری نماید.

کیسه های هوا در نقاط مختلف خودرو از جمله فرمان ، داشبورد ، ستون و… قرار دارند تا در مواقع بروز حوادث در صورت لزوم به عنوان سیستم مکمل کمربند ایمنی عمل نموده و آسیبهای جسمی حاصله را به حداقل برساند.

ممکن است شما را نیز هنگام رانندگی در غروب یا شب ، بازتاب نور چراغ‌ خودروهای پشت سرتان در آینه وسط چشمانتان را آزار دهد. آینه الکتروکرومیک مکانیزمی است که به طور اتوماتیک انعکاس تابش نور چراغ های جلو خودروهای پشت سر را در شب با شرایط کاهش روشنائی لازم برای رانندگی کنترل می کند.

از دیگر سیستمهای کمک راننده در سوناتا ال اف هیبرید رادار شناسایی نقاط کور (BSD) می باشد این سیستم با توجه به سرعت خودرو راننده با علامت روی آینه جانبی از وجود مانع در محدوده ای که در آینه ها قابل شناسایی نیست ( نقطه کور)، مطلع می سازد تا تغیر مسیر یا حرکت رو به عقب خودرو با ایمنی کامل صورت پذیرد.

سیستم تهویه مطبوع سوناتا ال اف هیبرید علاوه بر قابلیت بخار و یخ زدایی از شیشه جلو دارای قابلیت  عملکرد اتوماتیک دو کاناله می باشد به این صورت که دمای کل فضای اتاق یا فضای سرنشین و راننده بطور مجزا، توسط راننده تنظیم و شدت فن و دمای هوای خروجی بطور خودکار تنظیم خواهد شد .

شاید در نگاه اول این آپشن برای بسیاری از افراد غیر ضروری به نظر برسد .اما با تصور یک صبح سرد زمستانی  که خارج از منزل همه چیز در حوالی انجماد سیر می کند و باید میان حس رانندگی با دستکش که تفاوت چندانی با رانندگی با دستان بسته ندارد و همچنین بدون دستکش ، به اهمیت فاحش گرمکن غربیلک فرمان پی خواهید برد.

تعریق و احساس ناراحتی با توجه به قرار گیری طولانی مدت در خودرو و با در نظر داشتن عدم تهویه در قسمت صندلی ، حتی در صورت عملکرد خوب سیستم تهویه مطبوع ، یا نشستن روی صندلی خودرو در روزهای سرد را می توان به لیست آزار دهنده ترین مشکلات در خودرو اضافه نمود. در سیستم تهویه صندلی هوای گرم سیستم گرمکن  یا هوای خنک محیط از سوراخهای صندلی دمیده شده و از مشکلات ذکر شده جلو گیری می نماید.

شیشه بالابر برقی و سانروف متحرک الکتریکی سوناتا ال اف هیبیرد به عملکرد ایمنی برگشت اتوماتیک مجهز گردیده تا در صورت  قرار گیری شیئی یا قسمتی از بدن در حرکت رو به بالای شیشه بالابر و یا سانروف ، سیستم این مقاومت را حس و حرکت رو به جلوی خود را متوقف می کند . سپس شیشه حدود 30 سانتیمتر پایین می آید تا اجازه دهد مانع از سر راه کنار برود.

حتی تصور زمین گذاشتن اجناس بعد از یک خرید طولانی و خسته کننده برای باز کردن درب صندوق عقب ، هم دشوار می باشد. سوناتا الف اف هیبرید با بکار گیری درب صندوق عقب هوشمند این مشکل را برطرف نموده و در این مواقع درب صندوق عقب بدون هیچ تماسی باز می شود. عملکرد این سیستم به این صورت است که 15 ثانیه پس از قفل شدن تمامی دربها و قرار گرفتن کنار درب صندوق عقب همراه با سوئیچ هوشمند ، و مکث 3 ثانیه درب صندوق عقب باز خواهد شد.

این سیستم زمانی که خودرو در محلی تاریک پارک می شود با نزدیک شدن به خودرو یا فشار دادن دکمه های سوئیچ هوشمند و یا فشار دادن دکمه دستگیره ، اقدام به روشن کردن محدوده پشت دستگیره و باز کردن آینه های جانبی می نماید تا علاوه بر جلوه زیبایی که به خودرو می بخشد ، باعث دسترسی راحتر به درب و داخل خودرو گردد.

با توجه به افزایش ابعاد خودروهای جدید و کاهش دید راننده از اطراف خودرو سیستم های کمکی در این رابطه به خودرو اضافه شده از جمله آنها سیستم دوربین عقب و سیستم کمکی پارک خودرو می باشد. این سیستمها در خودرو سوناتا ال اف هیبرید با قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت دنده عقب ، فعال می گردند و ضمن هماهنگی با سیستم هدایت فرمان ، مسیر حرکت خودرو را نمایش داده و به وسیله به صدا درآوردن بوق هشدار، راننده را از وجود موانع در اطراف خودرو آگاه می سازد تا حرکت رو به عقب خودرو کاملا بی خطر و عاری از هرگونه دشواری برای راننده انجام شود.

شاید شما نیز به علت سرعت غیر مجاز ناخواسته جریمه شده باشید. در خودرو های امروزی با توجه به افزایش قدرت موتور و انتقال حداقلی صدا و لرزش به داخل اتاق ، تشخیص سرعت خودرو را با توجه به عوامل محیطی غیر ممکن شده و از طرفی پایش دائم مجموعه کیلومتر شما ممکن است خطر ساز باشد.

سیستم کروز کنترل از جمله تجهیزات محبوب در خودروها می باشد که سوناتا ال اف هیبرید نیز به آن تجهیز گردیده. توسط این سیستم راننده قادر خواهد بود سرعت خودرو را در محدوده بالای 30 کیلومتر بر ساعت در نقطه دلخواه ، بدون استفاده از پدال گاز بطور ثابت نگاه دارد. تا ضمن عدم نیاز به فشردن و تنظیم پدال گاز و آرامش خیال از افزایش سرعت خودور به محدوده غیر مجاز، ناظر کاهش مصرف سوخت مصرفی نیز باشد.

یکی دیگر از تجهیزات استفاده شده در سوناتا ال اف هیبرید برای به حداکثر رساندن آسایش سرنشینان و راننده، سیستم کنترل اتوماتیک روشنایی می باشد. این سیستم با توجه به شرایط نور محیط اقدام به روشن یا خاموش نمودن سیستم روشنایی خودرور می نماید.

امروزه با گسترش روزافزون شهرها و جاده ها ، شناخت تمام مسیرها به امری غیر ممکن بدل شده از طرفی مراجعه به مکانهای مختلف که شناختی از مسیرهای آن وجود ندارد اجتناب ناپذیر است. برای حل این مسئله با استفاده از  سیستم راهیاب (GPS) که تمام مسیرها در حافظه آن ذخیره شده می توان پس از مشخص نمودن مقصد از مسیریابی لحظه به لحظه این سیستم که بصورت چند رسانه ای قابل استفاده و با آرامش خیال به مقصد رسید.

خودروی های هیبریدی از دو منبع تولید قدرت استفاده می نمایند.در خودروی سوناتا هیبرید از یک موتور بنزینی 2 لیتری GDI 156 اسب بخاری و یک موتور الکتریکی 38 کیلواتی 51 اسب بخاری استفاده شده است.

تکنولوژی هیبریدی این خودرو از نوع سری – موازی بوده و تامین قدرت توسط خودروی بنزینی یا الکتریکی بنا به شرایط رانندگی به صورت خودکار جابجا گردیده و در وضعیت های مختلف استفاده از موتور بنزینی یا الکتریکی به صورت مجزا و یا استفاده همزمان دو موتور به طور خودکار انتخاب می گردد.شارژ باطری های هیبریدی لیتیوم پلیمر به توسط موتور بنزینی و همچنین حین ترمز گیری و حرکت در سرپایینی انجام گردیده و استفاده از برق شهری یا ایستگاه های مشخص برای شارژ مورد نیاز نخواهد بود.

خودرو سوناتا هیبرید از قطعات اصلی ذیل تشکیل شده و دارای 7 سال یا 150 هزار کیلومتر هرکدام زودتر فرا برسد می باشد.قطعات اصلی سیستم هیبرید شامل باتری 270 ولت در صندوق عقب ، موتور الکتریکی ، کابل های ولتاژ بالا ، دینام استارت هیبرید و سایر واحد های کنترلی می باشد تماس با کابل های نارنجی رنگ و هرگونه دستگاری و تعمیرات خارج از عاملیت های مجاز شرکت پاکرو می تواند منجر به خسارات جانی گردد.

 

قطعات سیستم هیبرید دارای ولتاژ بالایی بوده و کابل های ولتاژ بالای نارنجی رنگ نبایستی به هیچ وجه تحت تماس گرفته و یا خارج از شبکه عاملیت های مجاز تحت دستکاری و تعمیرات قرار گیرد زیرا می تواند موجب خسارات جانی و مرگ گردد.

خودروی سوناتا هیبرید متشکل از موتور بنزینی و الکتریکی و بدون نیاز به شارژ توسط منبع خارجی می باشد.و شارژ باتری هیبرید در حین ترمزگیری ، حرکت در سرپایینی و در صورت نیاز توسط موتور بنزینی انجام می گردد.

استارت خودرو در صورت شارژ بودن باتری هیبرید توسط موتور الکتریکی انجام می گردد و در صورت حرکت بر روی جاده با شیب صفر تا سرعت های زیر 40 کیلومتر بر ساعت خودرو با موتور الکتریکی حرکت می نماید و در صورت تغییر شرایط جاده و نوع رانندگی موتور بنزینی به صورت خودکار روشن و به کمک موتور الکتریکی می آید و در صورت عدم نیاز خاموش می گردد.در صورت حرکت با موتور الکتریکی چراغ EV در صفحه نمایشگر خودرو نمایان می شود.

دانلود اطلاعات فنی خودرو​